Friday, May 20, 2011

Hari-hari itu bagaikan...

“Demi MASA. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali yang beriman dan yang beramal soleh.
Yang berpesan-pesan dengan KEBENARAN. Yang berpesan-pesan dengan KESABARAN”. (Surah al-'Asr)

Sudah lama tangan ini tidak mencoret kisah di blog akibat dek kesibukan. (mungkin???)
tik…tok…tik…tok, tinggal beberapa hari lagi aku akan meninggalkan bumi CFS ini. Exam is around the corner, buku tak baca lagi. Oh tidak!!! Ada satu perasaan yang tidak boleh aku nukilkan ialah perasaan ingin berjumpa dengan keluarga. 2 bulan di CFS ini membuatkan perasaan itu makin menyesakkan dada, oppssss!!! Ayat macam kena pinang dengan orang. Lari topic sudah…


one more, one more…
perasaan sedih meninggalkan sahabat-sahabat CFS juga tersemat di hatiku. Mana mungkin aku tidak sedih meninggalkan kalian setelah kita bersahabat.Walaupun aku tak sehebat kalian tapi aku ingin menjadi hebat seperti kalian. Sikap kalian yang sabar, bersemangat, tegar dengan ujian dan kemantapan kalian membuatkan aku bangga dengan kalian.Tanpa kalian mungkin aku tidak berada di sini bersama kalian.Kalian ibarat pensel yang mencorakkan kertas kehidupanku.Kepada sahabat-sahabat yang akan ke Gombak dan di mana-mana sahaja, ingatlah daku dalam doamu. Kepada  sahabat-sahabat yang keKuantan, pimpinlah aku ke jalan yang diredhaiNya dan kita sama-sama kecapi kejayaan dunia demi kejayaan di akhirat kelak.Ukhuwwah itu bukan teori semata-mata. Bila dipraktikkan ia akan menghasilkan tali kukuh yang tidak mampu diputuskan.


Tinggal beberapa hari lagi short semester 3 akan melabuhkan tirai. Setiap kali hujung minggu, ada sahaja program yang kami pergi sebelum pulang ke kampung halaman masing-masing.

7 MEI 2011
Sabtu, ini weekend. Alhamdulillah kami berkesempatan ke Masjid Shah Alam untuk menghadirkan diri ke majlis talaqi Sheikh Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari al-Maliki. Hati gembira kerana kali pertama berjumpa dengan Tuan Syeikh. Sering sahaja mendengar nama Tuan Syeikh di talaqi Ustaz Muhadir, dan kali ini berkesempatan melihat sendiri Tuan Syeikh . Mendengar setiap bait-bait yang diperkatakan membuatkan hati ini tenang.Alhamdulillah. 


Antara perkongsian Syeikh bolehlah anda klik sini dan sini.

Allah berfirman dalam surah Al-Mujadilah ayat ke 11:
            “Wahai orang-orang yang beriman! Apabila dikatakan kepadamu, “Berilah kelapangan di dalam majlis-majlis,”maka lapangkanlah,niscaya Allah akan memberi kelapangan untukmu.Dan apabila dikatakan, “Berdirilah kamu,” maka berdirilah, niscaya Allah akan mengangkat (derajat) orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu beberapa derajat. Dan Allah Mahateliti apa yang kamu kerjakan”.

8 MEI 2011
Ahad, hari untuk ‘short journey’ bersama sahabat-sahabat sebelum pulang ke kampung halaman masing-masing.Mula-mula hati ini gundah sama ada mahu pergi atau tidak,  akibat dek mengingatkan tali ukhuwwah bersama sahabat-sahabat, aku pergi jua. Seharian bersama kalian membuatkan hati ini gembira walaupun badan mengadu kepenatan.Sudah sekian lama tidak menjejakkan kaki ke Masjid Negara, hari ini, Masjid Negara berada di hadapanku.Banyak tempat yang kulawati, antaranya Masjid Negara, Planetarium Negara, Taman TasikPerdana, Taman Rusa dan banyak lagi. Seronoknya, itulah perasaan yang aku dapat gambarkan.


saya tak sehebat Ibnu Sina tetapi saya ingin menjadi seperti dia.



Diriwayatkan dari Abu Hamzah Anas bin Malik Radhiyallahu ‘anhuma, pelayan Rasulullah Shallallahu’alahi wasallam dari Nabi Shallallahu’alahi wasallam, telah bersabda: “Tidaklah beriman salah seorang di antara kalian sehingga ia mencintai saudaranya sebagaimana ia mencintai dirinya sendiri”. (Diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim) 

11 MEI 2011
Rabu, talaqi terakhir bagi short semester 2010/2011 bersama al-Fadhil Ustaz Muhadir. Dan bagiku ini adalah talaqi terakhir di bumi CFS kerana aku akan menyambung degree di Kuantan kelak. Ustaz memberi tasyji’ kepada kami 2nd year yang akan ke Gombak dan Kuantan. Terasa sedih juga kerana tidak dapat merasai talaqi di annex102.
Antara pesanan ustaz kepada kami ialah:
·      Ustaz juga ada mengingatkan ahli pengajian agar berhati-hati menjaga diri dari berbuat maksiat. 
·     Ustaz juga menasihati kami agar sentiasa mujahadah dalam menjaga hati ini agar hati kita sentiasa dipagari dengan iman dan taqwa. Imam Haddad pernah memberi perumpamaan bagaimana cara untuk mendapatkan hati yang bersih dan disuluhi dengan nur Allah. Beliau mengatakan bahawa: “Jika kamu mendatangi penjual madu dengan bekas yang kotor, pasti penjual itu meminta kamu pulang untuk bersihkan dulu bekas yang kotor itu agar ia dapat diisi dengan madu nanti. Sama seperti hati kita. Bersihkan dulu hati daripada sifat mazmumah, pasti Allah letakkan ilmu dan kurniakan cahaya pada hatinya”. 
·       Imam Malik pernah berkata bahawa "Siapa yang bertasawuf tanpa memahami feqah, sesungguhnya dia kafir zindi. Siapa yang mempunyai feqah tanpa bertasawuf sesungguhnya dia fasiq. Siapa yang menghimpunkan keduanya (tasawuf dan feqah) nescaya dia tahkik".
·       ustaz mengingatkan semua ahli pengajian agar ikhlas, beramal dengan ilmu yang dipelajari dan istiqomah dengan amalan tersebut. 

Lebih lanjut boleh klik sini.

14 MEI2011
Sabtu, di pagi yang indah, bersama-sama dengan roommates <Najah, Athirah dan Zalehaserta Ilyana dan Shahira berkesempatan ke tasik bersebelahan dengan Amcorp Mall. 
Seronok juga berpagi-pagian di tasik.

Setibanya di tasik, kami mencari tempat duduk untuk bersarapan, perut mula menjerit kelaparan dan minta diisi. Berbekalkan nasi lemak, sandwich dan air kotak, akhirnya kami mula mengambil tempat duduk berdekatan dengan taman permainan. Alhamdulillah di atas rezeki yang diberikan oleh Allah.
Perut sudah kenyang, time to play. Bermain di taman permainan mengimbau saat ketika aku masih kecil. Abah selalu membawa aku dan adik-adikku ke taman permainan, gembira tak terkata, al-maklumlah taman permainan macam-macam ada.

Di taman permainan,
            Aku terlihat seorang budak perempuan sedang bermain. Mukanya macam orang putih. Orang putih kah dia??? Tidak lama kemudian terdengar maid budak perempuan tersebut berbahasa Inggeris. Sah budak tue anak orang putih. Namanya Heidi. Ibu dan bapanya are Australian and her maid is Indonesian. We play with that girl and speak English with her. Kami melayan kerenah Heidi, gembira sakan jumpa budak cute macam Heidi nie.
            “Do you want to play this?” i said to her.
            “......”she said.
Heidi is only 4 years old, her speaking is not clear to me. Dia sangat cute, sudah jatuh cinta pada Heidi. We spend our time playing with her J.



            After taking photo with Heidi, she’s going to sleep. She come back to home. Kami meneruskan bermain di playground yang besar. Kami dapat bermain buaian, oh tidak!!!seronoknya, dah lama tak main buaian, almaklumlah dah besar panjang kami semuanya. Sedang kami bermain, we meet a Chinese man with his son. First i meet both of them in papan gelongsor. The dad play with his soon cheerfully. I love that because I never see a dad play with his son without his wife. This showed that a man also love his son. Ketika sedang bermain buaian, terlihat anaknya bermain berdekatan dengan Najah dan Athirah. Terdengar kata-kata ayah kepada anaknya,
            “Say hi to kakak!” the dad said.
Wah, sangat membanggakan! Bukan senang untuk memulakan percakapan dengan orang Cina. The father is Uncle Malvin dan anaknya Hang. Setelah bercakap-cakap, kini baru kutahu ayah kepada Hang seorang software engineer. Tak sangka seorang uncle yang simple itu telah menamatkan phD nya di luar Negara. Uncle Malvin bercerita tentang kisahnya dan member motivasi kepada kami. Aku pula sibuk bermain dengan anaknya, Hang, oppppsss!!! pantang jumpa budak, aku pasti akan bermain dengan mereka. Athirah dan Najah menjadi penonton setia mendengar kata-kata Uncle Malvin. Klik sini dan sana untuk membaca pesanan Uncle Malvin.


I get many memories on that day. Sebelum pulang, kami sempat bertandang ke Amcorp Mall, mencuci pandangan melihat apa yang patut. 
Adakah orang perempuan suka shopping?? Jom kita sama-sama fikirkan...



Menjejak kaki ke kedai buku POPULAR hanya untuk melihat buku-buku terbaru, tapi tak sangka juga aku membeli sebuah buku. Oh tidak!!! Pantang lihat buku! Ada saja yang nak dibeli. Dek kerana kehabisan wang, aku membeli sebuah sahaja.


“Orang yang cintakan ALLAH akan tenang dengan mengingati-NYA. Orang yang takutkan ALLAH pasti bergetar hati apabila mendengar ayat-ayat-NYA. Andai cinta dan takut ALLAH ada di hati, kita seolah-olah memiliki segala-galanya. Itulah kekayaan, ketenangan dan kebahagian yang hakiki dan abadi.

Buku yang telah disyorkan oleh seorang kakak sewaktu program remaja, di mana DIA di hatiku? Hasil tulisan ustaz Pahrol Mohd Juoi. Teringat bait-bait mutiara yang keluar oleh kakak tersebut,
            Motivasi kita adalah ALLAH. Bila kita suka kembali kepadaNya. Bila kita sedih kembali kepadaNya, Bila kita gusar kembali kepadaNya. Bila kita penat kembali kepadaNya. Ingatlah Allah adalah motivasi kita. Ingatlah Allah Maha Melihat dan Maha Mendengar.

more information, click here and here.

Nota cinta :
16 MEI 2011, Selamat hari guru. Tanpa kalian, tidak mungkin aku berada di sini. Tanpa kalian, sudah tentu aku tidak pandai membaca dan menulis. Tanpa kalian, sudah pasti aku kecundang dalam mengharungi rancah kehidupan. Tanpa kalian, sudah pasti aku tidak akan sampai ke tahap ini. Terima kasih guru!!! Saya sayang kalian kerana Allah.


Guru – Abah dan Mama. Kalian adalah guru kami di rumah. Kalian mengajar kami erti sebuah kehidupan. Terima kasih Abah dan Mama. Kalian merupakan guru terbaik dalam hidupku.

17 MEI 2011, hari ini akhirnya aku mengetahui blog rakan octavo ku, Nurul Ain Othman. Thank you so much, semoga anda rajin mengupdate blog anda ye!!! Blog bkn sahaja untuk share ilmu tapi untuk kepada peringatan kepada diri sendiri. In short, I’ll always walking to your blog J.

Kepada kawan-kawan yang mengambil subjek UNGS, good luck for your examination next week. Do your best and good luck!!! UNGS is not only for examination but we should practise what we had learnt from UNGS.


“Barangsiapa melalui suatu jalan untuk mencari suatu pengetahuan (agama), Allah akan memudahkan baginya jalan menuju syurga.”(Bukhari)



kepada sahabatku, teruslah mujahadahmu dalam melawan hawa nafsu. Ya, aku tahu bukan mudah untuk melawannya tetapi dengan syarat kamu ikhlas dalam melakukannya. Aku tahu itu berat bagimu tetapi aku pasti kamu mampu melakukannya. Dulu kita hanya belajar apa itu mujahadah, sekarang adalah masa untuk mempraktikkannya. Bukan esok untuk mempraktikkan tetapi sekarang!!



Assignment UNGS 2050, The rights of wife and husband. terkejut juga kerana dalam banyak-banyak group, group kami yang akan membuat assignment berkenaan ini. Kami lakukan dengan sebaik mungkin walaupun kami belum berkahwin, persediaan untuk berkahwin suatu hari nanti. 
kepada kawan-kawan, jangan lupa hantar kad jemputan sama saya!!! 
teringat dgn Dr. Salah yang selalu meningatkan kami tentang 'marriage'



Dr. Mahmud asy-syarif di dalam bukunya Al-Hubb fil Quran menyatakan, "Islam adalah agama cinta dan mukmin tidak merasakan manisnya iman sehingga ia merasakan hangatnya cinta". 

Rasulullah memberitahu 3 perkara yang membolehkan seseorang berasa manisnya iman, iaitu apabila dia mencintai Allah dan Rasul lebih daripada yang lain, mencintai seseorang hanya kerana Allah dan benci untuk kembali kepada kekufuran seperti dia tidak suka dilemparkan ke dalam neraka.

misi sebelum tamat short sem:
MISI KHATAM QURAN



Sabda Rasulullah saw: "Bacalah olehmu akan al-Quran, sesungguhnya dia datang pada Hari Kiamat kelak memberi syafaat kepada tuannya". (HR Muslim)


semoga misi ini dipermudahkan...amin.

nota kaki: post terpanjang selama blog ini tercipta. Kepada yang menunggu post ini (bajet ada orang baca), maaf sebab sudah lama tidak diupdate walaupun 2 weeks yang lepas. 
Kampun halaman???!!!
oppppsssss....
Exam???!!! fullstop!
till here, Assalamualaikum.

diri yang kerdil, 
Syarifah Nur Aqilah
















2 comments:

Najah Solihah bt Mohd Hamdan said...

3 in 1. abih campur segala kisah sebualn ni. baguh2. =)

Najah Solihah bt Mohd Hamdan said...

3 in 1. abih campur segala kisah sebualn ni. baguh2. =)

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...