Tuesday, October 9, 2012

ADA APA DENGAN AUDIOLOGI???

Bismillahirrahmanirrahim – In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT tuhan semesta alam di atas segala nikmat yang diberikan. Selawat serta salam ke atas baginda Rasulullah saw.

Alhamdulillah still given a chance to breathe and live peacefully in Islam.
I feel very bless with every ni'mat Allah gives to us.



Today, I like to share something about one course in Kuliyyah Allied Health Sciences which is AUDIOLOGY. Many of us do not know what is audiology.
“Bila orang tanya saya, ambil kos ape kat sana?”
 Saya terus jawab, “audiology”.
“Audiology tue jadi doctor eh??”
“Tak lah. Audiology tue…..” terpaksa explain dengan panjang lebarnya.
Tertarik dengan persoalan dan jawapan yang diutarakan oleh seorang senior Audiology berkaitan kos ini…
Thanks to Sis EIFA NISA kerana telah membuka mataku tentang kos Audiologi…
Let’s read together…



"kenapa awak ambil kos Audiologi?"
1st year : err, sbb sy tak dapat kos yang saya nak dan tercampak ke sini..errrrrrrrr…. (muka serba salah)

"kenapa awak ambil kos Audiologi?"
2nd year : hmm, sebab rupa-rupanya Audiologi banyak peluang pekerjaan, di mana-mana pun boleh. (jawapan slps observation) (muka yakin sikit, sengih sikit)

"kenapa awak ambil kos Audiologi?"
3rd year : sbb saya dah jumpa jawapan. kenapa Allah s.w.t sebut 'mendengar (sami') dahulu kemudian 'mendengar' (basirr) dalam Al-Quran,. sebab rupa-rupanya organ pendengaran (cochlea) matang dahulu(22-26 minggu dalam kandungan) dalam tumbesaran manusia berbanding organ penglihatan (walaupun dah lahir, mata belum matang lagi). (muka tersenyum lebar dan rasa sangat puas hati)



"kenapa awak ambil kos Audiologi?"
4th year: sbb saya jumpa jawapan lagi. Allah s.w.t sentiasa sebut dalam Al-Quran, pendengaran sentiasa bergandingan dengan akal.
(“And God has brought you forth from your mothers' wombs knowing nothing-but He has endowed you with hearing, and sight, and minds, so that you might have cause to be grateful”(16:78). other significant verses (11:24, 67:23, 16: 108) as to reveal the value of hearing)

Rupa-rupanya, Allah s.w.t sebut bahawa seseorang akan mendapatkan ilmu dan memahaminya melalui pendengaran. Apabila telah mencapai ilmu dan memahaminya, seseorang itu dapat mencari kebenaran hakiki seterusnya mengenali Allah s.w.t, penciptanya.

(subhanallah,begitu besar tanggungjawab ku ini. Menyelamatkan medium/alat untuk mereka mengenali Allah Taala)
 (muka pelbagai perasaan)



bila tangan menulis, fikiran mula berfikir : Muhasabah diri. Kadang-kadang, rasa belajar sangat susah, tetapi bila reflect diri balik, apabila menuntut ilmu takde benda yang senang, apa yang penting kita jangan putus asa dan teruslah berusaha.

Tertarik dengan mutiara kata dari seorang sahabatku,

Saat hati berkata " INGIN ", namun ALLAH berkata " TUNGGU ".
Saat AIR MATA harus menitis, namun ALLAH berkata " TERSENYUMLAH ".
Saat segalanya terasa " MEMBOSANKAN ", namun ALLAH berkata " TERUSLAH MELANGKAH ".
kita merancang,Allah juga merancang..tetapi perancangan Allah lebih baik.


Sesusah manapun, hadapilah ia dengan tenang.
Kawan saya pesan banyakkan solat tahajjud kerana Allah beri kekuatan melalui solat malam. Sama-sama kita amalkan.
Sangat senang untuk diperkatakan tetapi perlukan mujahadah yang kuat untuk melakukannya.
Apa yang penting, kita perlu kuat untuk menghadapi rintangan dan cabaran demi kejayaan di dunia dan di akhirat.
Mengadulah kepadaNya, sesungguhnya Dia Maha Mengetahui.

6 comments:

haruzan haila run said...

assalam akak , may i ask , do audio students need to learn sign language ?

BuTterfLyBuDdy said...

wasalam..
audio students do not learn sign language as we need to encourage our patient to use oral such as speechreading.we want educate them to use oral rather than sign language. But we can learn sign language as extra knowledge.

Hazman smile said...

Salam..na tnye...lau kite x amik fizik mse matrik tp amik bio,math,kimia,sc com bole x apply kos audiology?

Hazman smile said...

Salam...lau kite x amik.fizik mse kt matrik tp amik bio,kimia,math n sc com.bole.apply audiology x?

Iyan said...

Assalam akak, nk tanya juga :3
Kira klau jd audiologist ni, mcm jd doktor telinga kh?

Anonymous said...

akak ambil audiology dkt mana?

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...