Wednesday, October 24, 2012

Checklist 9 Zulhijjah

Bismillahirrahmanirrahim – In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT tuhan semesta alam di atas segala nikmat yang diberikan. Selawat serta salam ke atas baginda Rasulullah saw.

Alhamdulillah still given a chance to breathe and live peacefully in Islam.
I feel very bless with every ni'mat Allah gives to us.

Alhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulillah


Hari Arafah hari istimewa.
Dari Aisyah r.a. katanya, Rasulullah saw bersabda: “Tidak ada suatu hari dimana Allah Taala paling banyak membebaskan hambaNya dari neraka selain dari hari Arafah (9 Zulhijjah).” (Sahih Muslim)


InsyaAllah esok, khamis bersamaan dengan 9 Zulhijjah 1433H, jom kita amalkan amalan-amalan yang dilistkan di bawah bersama-sama.  Amanah dari Ustaz Muhadir untuk dipanjang-panjangkan kepada anda :)

1) puasa



Rasulullah pernah ditanya tentang Puasa Hari Arafah, lalu baginda menjawab: “Puasa itu akan menghapus dosa-dosa satu tahun yang lalu dan yang akan datang.”

[Shahih Muslim, no: 1977]


2) banyakkan membaca " La Ilaha Illallah wahdahu la syariikalah... Qodiir"


 3) banyakkan istighfar



4) Baca doa yang dibaca Nabi Muhammad SAW:

"ALLAHUMMA LAKAL HAMDU KALLAZII NAQUUL , WA KHAIRAM MIMMAA NAQUUL, ALLAHUMMA LAKA SHOLATI,WA NUSUKI,WA MAHYAAYA WA MAMATI,WA ILAIKA MA'ABII, WA LAKA ROBBII TARAATHI , ALLAHUMMA INNI A'UUZUBIKA MIN 'AZABIL QOBRI WA WASWATISH SHODRI WA SYATAATIL AMRI, ALLAHUMMA INNII A'UUZUBIKA MIN SYARRI MAA TAJII BIHIR RIIH"


5) banyakkan memohon apa-apa doa

Hari Arafah adalah hari doa dan hari perjumpaan antara hamba yang merdeka dan Tuhannya yang Maha Penerima Taubat lagi Maha Mengasihani. Pada hari pengampunan yang agung ini betapa banyak kebimbangan telah dilepaskan, dan berapa kesedihan telah diredakan dan berapa banyak keperluan telah ditunaikan. Oleh sebab itu Rasulullah SAW menggesa supaya membanyakkan berdoa pada hari yang agung ini. Baginda SAW bersabda:

“Sebaik-baik doa ialah doa pada hari ‘Arafah. Sebaik-baik ucapan yang pernah aku dan rasul sebelumku ungkapkan ialah tiada tuhan melainkan Allah …” 
(Riwayat at-Timizi).


panjang-panjangkan, dan, Selamat Beramal!

bila tangan menulis, otak berfikir, hati merintih:



SubhanaAllah.. 

Indahnya Tanah Suci-Mu, ya Allah. Ingin sekali aku jejaki tanah suci ini. Panggillah hamba ini, ya Allah. Aku ingin sekali ke Tanah Suci-Mu. Permudahkanlah, ya Allah. :)

Syukran Najah atas doamu..,
“InsyaAllah, pasang doa setiap kali solat. Moga Allah permudahkan kita semua”.

last but not least, 
Love ALLAH because He love you...


Haza Wa billahitaufik

tangan yang menulis,













Friday, October 12, 2012

secebis lukisan hati...

Bismillahirrahmanirrahim – In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT tuhan semesta alam di atas segala nikmat yang diberikan. Selawat serta salam ke atas baginda Rasulullah saw.

Tazkirah hari ini:

Allah swt telah berfirman:
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala kebaikan yang di usahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami, dan beri Penolong kami oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".
(surah Al-Baqarah, ayat 286)


Thanks to Najah Solihah sebab share satu video bertajuk
"SECEBIS LUKISAN HATI"

"Harapan dari setiap insan kesenangan serta ketenangan
mengarungi hidup ini tanpa ada cubaan
sayang harapan itu tak pasti karna cobaan akan terjadi
tuk menguji sabar diri dan ketaqwaan
akankah kita tetap tegar menjalaninya dengan keikhlasan
ataukah terjerumus ke dalam keputusasaan..."


Selamat menghayati lagu dan video di atas.
stop here!!!
assignment perlu disiapkan, menggunakan masa dengan sebaiknya.
teringat kata-kata Habib Umar: "lakukan benda yang bermanfaat agar dirimu tidak melakukan benda yang tidak bermanfaat".




with love, 

keep it in your HEART...

Bismillahirrahmanirrahim – In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT tuhan semesta alam di atas segala nikmat yang diberikan. Selawat serta salam ke atas baginda Rasulullah saw.

Alhamdulillah still given a chance to breathe and live peacefully in Islam.
I feel very bless with every ni'mat Allah gives to us.

Alhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulillah


Alhamdulillah, diberi kesempatan untuk menghadiri bulatan gembira. Sangat gembira kerana mendapat sesuatu ilmu, mungkin kita sudah tahu tetapi kadang-kadang kita lupa. Bila ada orang yang meningatkan kita, kita akan bersemangat dan ingin menjadi orang yang lebih baik dari semalam.


Tazkirah hari ini: 
Dalam Sunan al-Termizi daripada Abdullah bin Abbas ra berkata: “Aku pernah bersama Rasulullah SAW dan baginda berkata kepadaku: “Wahai anak, sesungguhnya aku ingin mengajarmu beberapa kalimah: Jagalah Allah, pasti Dia menjagamu. 
Jagalah Allah, nescaya kamu mendapati-Nya di hadapanmu (dengan pertolongan-Nya), Kenallah Allah dalam kesenangan, pasti Dia mengenalmu dalam kesusahan dan sabdanya lagi, ketahuilah kemenangan ada bersama kesabaran.”


SETIAP KESUSAHAN PASTI ADA KESENANGAN
INGATLAH ALLAH DIMANA JUA KITA BERADA…
TANYA PADA DIRI KITA, APA TUJUAN KITA KITA HIDUP???
INGATLAH TUJUAN KITA HIDUP HANYA UNTUK MENDAPAT
MARDHATILLAH~

BE CONNECTED TO ALLAH


"Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahiim, lighten up my heart with tawbaah, amin."

Bila tangan menulis, fikiran mula berfikir, hati mula merintih: seringkali diri ini tertanya-tanya, siapa kita untuk mempersoalkan ujian yang Allah beri. Kita hanyalah hambaNya.
Berserah padaNya, redha dan pasrah hadapiNya, Dia Maha Mengetahui.



JUMAAH MUBARAKAH~
 jom kita amalkan sunnah-sunnah hari Jumaat...
nasihat untuk diri dan sahabat-sahabat...




Last but not least, always remember this!!!!



Lots of love,









Tuesday, October 9, 2012

ADA APA DENGAN AUDIOLOGI???

Bismillahirrahmanirrahim – In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT tuhan semesta alam di atas segala nikmat yang diberikan. Selawat serta salam ke atas baginda Rasulullah saw.

Alhamdulillah still given a chance to breathe and live peacefully in Islam.
I feel very bless with every ni'mat Allah gives to us.



Today, I like to share something about one course in Kuliyyah Allied Health Sciences which is AUDIOLOGY. Many of us do not know what is audiology.
“Bila orang tanya saya, ambil kos ape kat sana?”
 Saya terus jawab, “audiology”.
“Audiology tue jadi doctor eh??”
“Tak lah. Audiology tue…..” terpaksa explain dengan panjang lebarnya.
Tertarik dengan persoalan dan jawapan yang diutarakan oleh seorang senior Audiology berkaitan kos ini…
Thanks to Sis EIFA NISA kerana telah membuka mataku tentang kos Audiologi…
Let’s read together…



"kenapa awak ambil kos Audiologi?"
1st year : err, sbb sy tak dapat kos yang saya nak dan tercampak ke sini..errrrrrrrr…. (muka serba salah)

"kenapa awak ambil kos Audiologi?"
2nd year : hmm, sebab rupa-rupanya Audiologi banyak peluang pekerjaan, di mana-mana pun boleh. (jawapan slps observation) (muka yakin sikit, sengih sikit)

"kenapa awak ambil kos Audiologi?"
3rd year : sbb saya dah jumpa jawapan. kenapa Allah s.w.t sebut 'mendengar (sami') dahulu kemudian 'mendengar' (basirr) dalam Al-Quran,. sebab rupa-rupanya organ pendengaran (cochlea) matang dahulu(22-26 minggu dalam kandungan) dalam tumbesaran manusia berbanding organ penglihatan (walaupun dah lahir, mata belum matang lagi). (muka tersenyum lebar dan rasa sangat puas hati)



"kenapa awak ambil kos Audiologi?"
4th year: sbb saya jumpa jawapan lagi. Allah s.w.t sentiasa sebut dalam Al-Quran, pendengaran sentiasa bergandingan dengan akal.
(“And God has brought you forth from your mothers' wombs knowing nothing-but He has endowed you with hearing, and sight, and minds, so that you might have cause to be grateful”(16:78). other significant verses (11:24, 67:23, 16: 108) as to reveal the value of hearing)

Rupa-rupanya, Allah s.w.t sebut bahawa seseorang akan mendapatkan ilmu dan memahaminya melalui pendengaran. Apabila telah mencapai ilmu dan memahaminya, seseorang itu dapat mencari kebenaran hakiki seterusnya mengenali Allah s.w.t, penciptanya.

(subhanallah,begitu besar tanggungjawab ku ini. Menyelamatkan medium/alat untuk mereka mengenali Allah Taala)
 (muka pelbagai perasaan)



bila tangan menulis, fikiran mula berfikir : Muhasabah diri. Kadang-kadang, rasa belajar sangat susah, tetapi bila reflect diri balik, apabila menuntut ilmu takde benda yang senang, apa yang penting kita jangan putus asa dan teruslah berusaha.

Tertarik dengan mutiara kata dari seorang sahabatku,

Saat hati berkata " INGIN ", namun ALLAH berkata " TUNGGU ".
Saat AIR MATA harus menitis, namun ALLAH berkata " TERSENYUMLAH ".
Saat segalanya terasa " MEMBOSANKAN ", namun ALLAH berkata " TERUSLAH MELANGKAH ".
kita merancang,Allah juga merancang..tetapi perancangan Allah lebih baik.


Sesusah manapun, hadapilah ia dengan tenang.
Kawan saya pesan banyakkan solat tahajjud kerana Allah beri kekuatan melalui solat malam. Sama-sama kita amalkan.
Sangat senang untuk diperkatakan tetapi perlukan mujahadah yang kuat untuk melakukannya.
Apa yang penting, kita perlu kuat untuk menghadapi rintangan dan cabaran demi kejayaan di dunia dan di akhirat.
Mengadulah kepadaNya, sesungguhnya Dia Maha Mengetahui.

Monday, October 8, 2012

Allah knows...

Bismillahirrahmanirrahim – In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT tuhan semesta alam di atas segala nikmat yang diberikan. Selawat serta salam ke atas baginda Rasulullah saw.

Alhamdulillah still given a chance to breathe and live peacefully in Islam.
I feel very bless with every ni'mat Allah gives to us.

I very interested to share with all of you about one song from Zain Bikha
Titled : ALLAH KNOWS


When you feel all alone in this world 
And there's nobody to count your tears 
Just remember, no matter where you are 
Allah knows 
Allah knows

When you carrying a monster load 
And you wonder how far you can go 
With every step on that road that you take 
Allah knows 
Allah knows 

No matter what, inside or out 
There's one thing of which there's no doubt 
Allah knows 
Allah knows 
And whatever lies in the heavens and the earth 
Every star in this whole universe 
Allah knows 
Allah knows 

When you find that special someone 
Feel your whole life has barely begun 
You can walk on the moon, shout it to everyone 
Allah knows 
Allah knows 

When you gaze with love in your eyes 
Catch a glimpse of paradise 
And you see your child take the first breath of life 
Allah knows 
Allah knows

When you lose someone close to your heart 
See your whole world fall apart 
And you try to go on but it seems so hard 
Allah knows 
Allah knows 

You see we all have a path to choose 
Through the valleys and hills we go 
With the ups and the downs, never fret never frown 
Allah knows 
Allah knows 

Every grain of sand, 
In every desert land, He knows. 
Every shade of palm, 
Every closed hand, He knows. 
Every sparkling tear, 
On every eyelash, He knows. 
Every thought I have, 
And every word I share, He knows. 
Allah knows 


I love this song very much…
Whether we noticed or not, Allah knows everything…
When we talk about Asma Al-husna
Allah Maha Besar.


Ingatlah apa-apa yang berlaku…
Waktu gembira, ingatlah Allah
Waktu sedih, kembali pada Allah
Waktu sakit, mintalah pertolonganNya
Waktu gelisah, mengadulah padaNya
Dia adalah motivasi kita…
Allah Maha Besar, Allah Maha Mengetahui…
Janganlah putus asa dengan rahmatNya
Tertarik dengan kata-kata dari Habib Ali:


Jadilah hambaNya yang bersyukur.
Ucapkan Alhamdulillah dengan nimat yang Allah berikan...
Ustaz kata:
"Setiap ujian yang kita dapat, itu tandanya Allah sayang pada kita".
Ingatlah Allah tahu apa yang terbaik untuk setiap hambaNya.
Nasihat untuk diri sendiri dan kawan-kawan.


"Ya Allah. Istiqamahkan kami dalam ketaatan kepada-Mu dan tetapkan langkah kami dalam memperjuangkan agama-Mu. Amin Ya Rabbal 'Alamin."


Bila tangan menulis, 


p/s: sempat update blog sbb hari ini xde kelas, x bermakna aku free. Jangan lupa pesanan Habib Umar: “Lakukan benda yang bermanfaat agar dirimu tidak melakukan benda yang tidak bermanfaat”.







Sunday, October 7, 2012

after 2 months ago...

Bismillahirrahmanirrahim – In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT tuhan semesta alam di atas segala nikmat yang diberikan. Selawat serta salam ke atas baginda Rasulullah saw.

Alhamdulillah still given a chance to breath and live  in Islam
It's been a long time i don't update anything happen around me.
I am almost a month already here in IIUM Kuantan.
New semester, same classmates, new roommates, new lecturers, same environment as before
Really make me feel very bless with every ni'mat Allah gives.
 2 month ago…
Sekali lagi blog tidak terupdate…
Time to update blog now…


Banyak sangat dalam kepala nak cerita, tapi apakan daya tak mampu kuluahkan semuanya~
Apa yang berlaku 2,3 menjak ini ialah Pilihan raya kampus, UIA adalah satu universiti yg mengadakan PRK untuk memilih Student Representative Council (SRC) bagi menjaga kebajikan student UIA.
Untuk kuliyyah Allied Health Sciences, siapa gerangan yang bakal memimpin kami budak Allhs telah terjawab…

SRC for Kuliyyah Allied Health Sciences:
Muhd Razani Azmi (2nd year Dietatics)
Aida Noorsyuhada Zuraidi (3rd year Dietatics)


Tertarik dgn ucapan dr YB Razani:

Hakikatnya kemenangan ini bukanlah kemenangan individu, tetapi kemenangan bersama.
Terima kasih kepada semua sahabat yang memberi sokongan dan turun mengundi.
Kerja tidak berhenti setakat ini, bahkan banyak lagi tanggungjawab yang perlu dilaksanakan.
Mohon bantuan dan tunjuk ajar sahabat sekalian dalam usaha membawa KAHS ke arah yang lebih baik.
"United We Lead!"

Ucapan dr YB Kak Aida:

Alhamdulillah. The real work has just begun. Verily this is indeed a big responsibility to bear. Either way, it is a test of faith. To see if there is a show of gratitude and also the manifestation of it: that i do not take this amanah lightly. Thank you to all especially the community of KAHS for putting your trust in me. 

Above all, it is Allah swt who evaluates best. I am held accountable in front of Him in the Hereafter. And that, is enough for me to hold onto.


Tahniah dan takziah kepada bakal pimpinan SRC~



Stop talking bout PRK IIUM Kuantan,
now let’s chatting bout HURRAY 2012.


  



 HURRAY ’12 is one of the annual HEALS event.
HEALS UKHUWWAH AND RECREATION DAY (HURRAY) is originally inspired from previous annual event, Kuliyyah Interaction Day (KID).
This event includes games and activities that can unite all members of Kulliyah Allied Health Sciences in order to implement sunnah Rasulullah SAW in binding strong ukhuwwah among Muslims.
I’m the one of the committee members of hurray ’12…
So sorry if there are weaknesses from our parts and hope all of enjoy that event very much..
Not to forget, congrats to all committees that had been worked so hard for this programme…

There were eight contigents based on birds’ name
Falcon
Phoenix
Peacock
Parrot
Pigeon
Owl
Flamingo
Hornbill


HURRAY 2012.


2nd YEAR



Before I put a full stop at my entry,
Wanna say…



Lots of love,







LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...